Wonder in Bethlehem
Een wonderbaarlijk schouwspel in het door conflicten
verscheurde Midden-Oosten, dichtbij de Geboortekerk in
Bethlehem, was er de oorzaak van dat soldaten op hun
knieën vielen, terwijl anderen onder de honderden die
getuige waren van het voorval als aan de grond genageld
naar de hemel staarden. Op 10 mei 2002 zagen honderden
mensen, zowel Palestijnen als Israëliërs, een groot
figuur die uit “wervelende rook” oprees en geleidelijk
vorm aannam. De zwevende figuur was een man met een
baard, die een witte mantel en een doornenkroon droeg,
en “een uitdrukking van oneindig leed” had. De
verschijning leek te huilen. Op de plaats waar zijn
tranen neervielen verschenen plotseling bloemen.
Velen die naar de verschijning keken, geloofden
onmiddellijk dat ze de Christus zagen. “Mijn allereerste
gedachte was dat dit de Christus Zelf was, die terugkomt
om over ons te oordelen,” aldus Rumi Khalaf, een
Palestijnse christen, die zei dat hij onmiddellijk op
zijn knieën viel. “Ik zag dat veel moslims en zelfs de
joodse soldaten aan de overkant van de weg in gebed
waren. Maar ik wendde mijn blik nooit af van het visioen
van de Christus.”
Het visioen verscheen vlakbij de Geboortekerk, die
recentelijk het toneel was van langdurige belegering.
Terwijl de menigte toekeek, begon de 7,5 meter hoge
figuur te spreken, naar verluidt in een taal die niemand
herkende. Gelukkig had een van de soldaten de
tegenwoordigheid van geest om de woorden fonetisch op te
schrijven. Volgens zeggen was de taal oud-Aramees:
“Ik ben voor mijn tijd teruggeroepen. Mijn kinderen
lijden en mijn oren zijn niet doof voor hun huilen.
Beter je leven — of tel de weken totdat ik in jullie
midden wandel.” Naar verluidt duurde de boodschap nog
verscheidene minuten langer, waarbij tamelijk
angstwekkende beschrijvingen werden gegeven van een
reeks toekomstige gebeurtenissen. De boodschap bevatte
echter ook woorden van bemoediging.
De op Christus lijkende figuur vroeg ook aandacht
voor de benarde toestand van de armen en hongerenden.
Hij sprak van een steeds wijder wordende kloof tussen
degenen die niet genoeg hebben en degenen die meer
bezitten dan ze nodig hebben. Naar verluidt deed de
boodschap denken aan een waarschuwing voor
afschrikwekkende dingen die de mensheid te wachten staan
als zij “haar leven niet betert”. De boodschap wordt hoe
dan ook geïnterpreteerd als een verwijzing naar
Armageddon, tenzij de mensheid van koers verandert en
zich weer tot God wendt. Naar zeggen werd er ook in
verwezen naar de wederopbouw van de Tempel, een
gebeurtenis die in het joodse geloof de komst van de
Messias aankondigt.
Plaatselijke autoriteiten doen het hele voorval af
als “massahysterie”, maar degenen die de majestueuze
figuur zagen zijn onvermurwbaar. Het Vaticaan werd op de
hoogte gesteld en een afgezant heeft reeds ooggetuigen
geïnterviewd. De Canadese krant Sun, die verslag deed
van de gebeurtenis, zei dat religieuze leiders en
sommige politici het belang van de boodschap ter harte
hebben genomen en nieuwe vredesinitiatieven op hoog
niveau op gang hebben gebracht. (Bron: Sun, Canada)
(De Meester van Benjamin Creme verklaart dat de
verschijning door Maitreya werd gemanifesteerd, en dat
het verhaal in wezen waar is. Veel van de details is
echter vertekend en opgesmukt: de figuur was niet 7,5
meter maar ongeveer 1,80 meter lang (Maitreya’s lengte
is 1,88 m); Hij had een uitdrukking van ontzaglijk leed,
maar huilde niet en er verschenen geen bloemen; Maitreya
gaf Zijn boodschap niet in het Aramees maar
telepathisch, in het Arabisch en Hebreeuws. Hij zei
niet: “… of tel de weken”, maar: “Je kunt de weken
tellen…” Er was geen verwijzing naar ‘de wederopbouw van
de tempel’.)
Maitreya, de Waterdrager
Anton Salman, een advocaat uit Bethlehem, speelde een
centrale rol bij de onderhandelingen om een eind te
maken aan de impasse tussen het Israëlische leger en
Palestijnse militanten, veiligheidstroepen en burgers
die hun toevlucht hadden gezocht in de Geboortekerk.
Salman, die gedurende het beleg in de kerk was,
berichtte dat het water naar het gehele complex was
afgesneden. Dagenlang hadden de mensen in de kerk geen
water, totdat ze ontdekten dat er toch water kwam uit
één kraan in het convent. “Waar het water vandaan kwam,
wisten we niet. Al het water was door de Israëli’s
afgesneden. De watertanks waren leeg, en toch bleef er
water uit die kraan stromen, en die voorzag ons van
water,” vertelde Salman. (Bron: The Leaven, VS)
(De Meester van Benjamin Creme verklaart dat het
water door Maitreya was gemanifesteerd en dat het
voedende en versterkende eigenschappen had.)