Gebed - vragen en antwoorden
door Benjamin Creme
De volgende compilatie over gebed bevat zowel nieuwe als eerder
gepubliceerde vragen en antwoorden uit Share International.
V. Kunt u voor de religieuze of spiritueel georiënteerde leek uitleggen hoe
gebed en genezing werken? Dat wil zeggen — wat is, vanaf het begin van het gebed, het feitelijke
mechanisme ervan?
A. Gebed is een stadium binnen de grote wetenschap van aanroeping en werkt
door het opzetten van een telepathische verbinding of een kanaal via het denkvermogen als
gemeenschappelijke factor. Hoe sterker het mentale brandpunt, hoe groter de mate van mentale
communicatie die wordt bereikt. De meeste gebeden hebben echter een astraal/emotioneel brandpunt
en zijn daarom minder effectief.
De kracht van gebed stoelt op het gegeven dat er geen scheiding bestaat: alle
atomen, door de hele kosmos, zijn onderling verbonden. De doeltreffendheid van gebed hangt af
van het niveau van de gerichte gedachte die wordt bereikt door de persoon die bidt. De meeste
gebeden zijn smeekbeden afkomstig van de astrale begeerte-aard van die persoon en zijn dan ook
beperkt in draagwijdte. Gebed op een hoger plan wordt mogelijk via het gerichte denkvermogen; op
een nog hoger niveau via de liefdevolle bedoeling van de zieledoordrenkte discipel, waarbij de
ziel zelf het instrument van aanroeping is.
De weerklank op gebed wordt bepaald door de Wet van Oorzaak en Gevolg (de Wet
van Karma zoals die in het Oosten wordt genoemd) en de mate van inmenging die de Meesters is
toegestaan als Goddelijke Middelaars. Dus wordt tot Jezus, Maria, Krishna, Mohammed en tal van
heiligen van alle religies gebeden om bemiddeling. Zij kunnen optreden als bemiddelaars voor
zover de Wet hun dat toestaat, en Zij doen dat ook.
V. Kunt u ook de onderliggende werking zodanig uitleggen dat het een
medische leek kan helpen onder woorden te brengen hoe het meer onderdeel van het conventionele
genezingsproces kan worden?
A. Dit vergt de aanvaarding, door artsen, van de werkelijkheid van de
etherisch-stoffelijke gebieden waarop de ziektetoestand begint.
V. De wetenschappelijke en medische gemeenschap erkent dat er een verband
bestaat tussen denken, emotie en lichaam, ofschoon de onderliggende werking nog niet voldoende
wordt begrepen. In dit verband is één wetenschappelijke visie op de ‘kracht van gebed’ dat een
positieve houding van betrokkene bijdraagt aan de versterking van het immuunsysteem, door
bijvoorbeeld de vermeerdering van ‘T-cellen’ en de toename van de natuurlijke productie van
Interleukin-6. 1) Klopt dit? 2) Zijn er andere mechanismen die bijdragen aan de resultaten van
gebed en, zo ja, welke? Wat gebeurt er bijvoorbeeld specifiek met cellen in het grofstoffelijk
lichaam wanneer Aids of kanker wordt genezen, als gevolg van gebed? Vindt de volledige genezing
plaats op een hoger niveau dan het fysieke lichaam en ontvangt het lichaam dan op zijn beurt de
voordelen ervan, of komt directe genezing van het fysieke lichaam soms ook voor?
A. 1) Ja. 2) De energie die door gebed wordt aangeroepen doordrenkt de zieke
cellen en vult ze met licht. Deze energie komt het lichaam binnen via de chakra’s of
krachtcentra in zijn etherische tegenhanger en verandert via het klierenstelsel de aard van de
cellen.
V. In het boek van Glenda Green over haar gesprekken met de Meester Jezus,
legt Hij de werking van gebed uit als de overdracht van ‘adamantine’-deeltjes. Is dit een
correcte uitleg?
A. Voor zover ik weet bestaan zulke deeltjes niet. Alle genezende energieën
zijn — op hun bepaalde niveau — manifestaties van licht.
V. 1) Hoe zullen de Meesters en Hun ingewijden in de nabije toekomst
openlijker betrokken worden bij verzoeken om genezing? Zal dit worden bereikt met de medewerking
van de medische gemeenschap? 2) Als Maitreya en de Meesters Zichzelf eenmaal openlijk hebben
bekendgemaakt en de mensheid Hun identiteit begint te aanvaarden, kan ik me moeilijk voorstellen
dat de Meesters of Hun Ashrams telkens als iemand ernstig ziek wordt, op de hoogte worden
gesteld. 3) Zal er een selectieprocedure worden ingesteld? 4) Zal gebed onderdeel worden van die
procedure? 5) ‘Horen’ Meesters gebeden?
A. 1) Ja. 2) Nee, dat zal niet gebeuren, hoewel sommige Meesters, ook nu al,
geregeld aanwezig zijn bij zware operaties in de ziekenhuizen van de wereld. 3) Ja. Via de
artsen (als ze discipelen zijn of via externe discipelen. 4) Ja, wanneer het nodig wordt geacht.
5) Ja. Een groot deel van de noodzakelijke genezing van de mensheid zal tot stand worden
gebracht door wijdverspreid gebruik van de vele (777) waterbronnen die door Maitreya zijn
opgeladen.
V. Is bidden voor iemand die ziek is doeltreffender wanneer dat door een
groep gebeurt dan wanneer het door één persoon gedaan wordt?
A. Het hangt af van het niveau van de groep en van die ‘ene persoon’;
gewoonlijk is een groep doeltreffender.
V. Hoe zal de medische gemeenschap het gebrek aan kwantitatieve informatie
te boven komen om wetenschappelijke conclusies te trekken over de geneeskrachtige werking van
gebed? 1) Zal dit worden verkregen door middel van de bekende methoden van bewijsvoering,
metingen, vergelijkingen, controlegroepen, statistieken, enzovoort, of 2) moet gebed meer
algemeen, kwalitatief beoordeeld worden, met de voordelen die op individuele basis zijn
verzameld? 3) Als zaken als ziel en ‘karma’ inderdaad het succes of het resultaat van gebed
bepalen, dan zal het moeilijk zijn een dergelijk onderzoek uit te voeren zonder de directe hulp
van de Meesters of tenminste van vergevorderde ingewijden, zodat karmische omstandigheid en
zieledoel betrokken kunnen worden bij de beoordeling van het functionele resultaat.
A. 1) Ja. 2) Eveneens ja, beide methoden zullen gebruikt worden. 3) Idealiter
is dit waar, en uiteindelijk zullen meer opgeleide ingewijden beschikbaar zijn voor dit werk.
V. Kun je zeggen dat gebed in het algemeen een nuttige aanvulling is op
conventionele allopathische of homeopathische geneeswijzen?
A. Ja.
V. Is de kracht van gebed op magische wijze vervlochten met het weefsel van
het heelal zodat zij beschikbaar is voor ieder individu, of is haar aard zodanig dat een
middelaar altijd nodig is, zoals een hoger Wezen, de Christus, een Meester, een Heilige,
enzovoort?
A. Er is altijd een middelaar nodig.
V. Bestaan er twee basiscategorieën van gebed — de opvatting van
persoonlijke kracht bij gebed en het middelaarstandpunt van de religieuze leek? Of let God niet
op personen wanneer het om bidden gaat — is al het bidden hetzelfde en wordt het op dezelfde
wijze gebruikt?
A. Er zijn stadia in het gebruik van gebed — vanaf de op begeerte gebaseerde
smeekbede tot de meer, of minder, wetenschappelijke aanroep. Het hangt af van het evolutiepunt
van degene die ‘bidt’.
V. Christus in Palestina heeft naar verluidt bij tal van gelegenheden na
een genezing gezegd: “Je geloof heeft je genezen.” Waarop doelde Hij? Wat is het verband tussen
geloof en gebed met betrekking tot genezing?
A. Geloof in de kracht of status van de middelaar, of van de aanroepende
kracht van degene die bidt, betrekt de kracht van de wil in het spel. Zo kan het effectiefste
gebruik van de aangeroepen genezende energie worden bereikt.
V. Hoe maken we onze gebeden bekend aan diegenen die kunnen bemiddelen? 1)
(a) Staat die weg open voor iedereen, of (b) is het nodig contact te hebben met een Meester? 2)
Maakt het verschil (voor de genezing) tot wie men bidt?
A. Door visualisatie van of te denken aan de middelaar. (1) (a) Ja. (b) Nee.
(2) Tot op zekere hoogte, ja.
V. 1) Wat is het verschil of het nut van bidden voor genezing, vergeleken
met affirmatie of aanroeping? Moeder Teresa van Calcutta is van mening dat ze Jezus de helpende
hand heeft geboden via de mensen die zij hielp te genezen, door te zeggen: “Jezus, mijn patiënt,
hoe aangenaam is het u te dienen” en haar succes is legendarisch. 2) Is haar methode meer de
manifestatie van gebed, affirmatie, erkenning, of eerder slechts het lenigen van de nood wanneer
zij die aantrof?
A. 1) Geen verschil. Het hangt ervan af waartoe men in staat is. 2) Zowel de
manifestatie van gebed als de leniging van een nood wanneer ze die aantrof.
V. Kunt u aangeven wat de overeenkomsten en verschillen zijn tussen gebed,
aanroep, affirmatie, het gebruik van mantra’s?
A. Gebed is meer vanuit begeerte. Aanroep (met of zonder mantra) is het meest
wetenschappelijk. Affirmatie zit er ergens tussenin, afhankelijk van de persoon die de
affirmatie doet.
V. Is het min of meer juist om resumerend te zeggen: “Gebed is spreken tot
God. Meditatie is God tot je te laten spreken”?
A. Dat weet ik niet. Het is niet de manier waarop ik denk.
V. Wordt het als bidden beschouwd als je alleen maar ‘spreekt tot God’, in
plaats van formeel een gebed opzegt?
A. Ja.
V. Is gebed in wezen astraal?
A. Ja.
V. Zou gebed krachtiger zijn wanneer het wordt gedaan als aanroep of
besluit in plaats van als verzoek (zoals het nu gewoonlijk gebeurt)?
A. Ja, als dat mogelijk is. Op de duur zal aanroep, aanbidding en gebed
vervangen.
V. Beïnvloedt geloof het resultaat van gebed. 2) Zo ja, hoe?
A. 1) Ja. 2) Het roept de wil aan.
V. Waarom schijnt gebed bij de ene persoon te werken (heeft het resultaat)
maar voor een ander niet?
A. Het hangt grotendeels af van de karmische omstandigheden. Ook van geloof.
V. Kan bidden voor iemand anders het karma van die persoon verstoren?
A. Nee.
V. Kan gebed helpen je eigen karma te overwinnen?
A. Nee.
V. Kan gebed ooit schadelijk zijn?
A. Ja, bijvoorbeeld door een vloek aan te roepen.
V. Komt er een tijd in iemands evolutiereis dat bidden niet langer nodig
is?
A. Ja.
V. Hoe belangrijk of doeltreffend zijn de volgende soorten gebed:
lof/glorie, dankzegging, bede/verzoek, belijdenis, genezing, aanroep?
A. Dank (dankbaarheid), bede/verzoek, belijdenis/spijt, genezing en aanroep
zijn alle belangrijk.
V. Is het waar dat alle oprechte gebeden worden verhoord? Door wie —
engelen/deva’s, Meesters, enz.?
A. Ja, door de Meesters.
V. Wanneer ze worden verhoord, betekent het dan dat er gewoonlijk een
antwoord komt? Op welke manieren kunnen gebeden bijvoorbeeld beantwoord worden, die wij niet
direct zouden herkennen?
A. Vele gebeden worden beantwoord, maar niet noodzakelijk op de verwachte of
gehoopte wijze. Zij worden daardoor dikwijls niet herkend.
V. Zijn gebeden in de kerk in enig opzicht krachtiger dan die welke ergens
anders worden uitgesproken?
A. Nee.
V. Is de mensheid het enige natuurrijk dat gebed gebruikt?
A. Ja
V. Welk baat hebben formele gebeden zoals ‘Het Onze Vader’; Psalm 23,
enzovoort?
A. Zeer weldadig.
V. Is het toegestaan om God te vragen om hulp voor materiële dingen?
A. Niet aan te bevelen!
V. Als je voor iemand bidt en zonder dat die persoon het weet, zal het dan
zijn last werkelijk verlichten?
A. Dat is mogelijk.
V. Hoe vaak is het voor de doeltreffendheid aan te bevelen om voor genezing
te bidden, voor jezelf of anderen? Als je meer dan eens om genezing vraagt, betekent het dan dat
je geen vertrouwen hebt dat je eerste gebed werd verhoord? Aan de andere kant, als je innerlijk
niet vanaf een voldoende hoog niveau hebt gebeden, moet je dan voor de doeltreffendheid, niet
nogmaals bidden (wanneer je misschien meer eenlijnig bent)?
A. Ja, in beide gevallen.
V. Ik kom uit een Christian Science-achtergrond, maar verliet als tiener de
kerk omdat zij mij onwetenschappelijk voorkwam. Diep geloof en zelfverloochening (die ik niet
kon opbrengen) leken noodzakelijk te zijn. Een hoofdbestanddeel in deze religie is dat fysieke
stof en ziekte ‘dwaling’ is, want ‘alles is oneindig denkvermogen en zijn oneindige
manifestatie’. Genezingen worden beschouwd als demonstraties van het feit dat alles God is en
dat men daarom volmaakt is. Maar men moet ‘de waarheid kennen’ en geen ‘dwaling’ toelaten. Er
hebben zich manifestaties van genezing voorgedaan. Maar in vele gevallen gebeurde dat niet, wat
werd gevolgd door nog meer vastbeslotenheid om ‘de waarheid te kennen’. Mag ik vragen wat de
basis is van de genezingen binnen Christian Science? Hebben deze werkelijk een wetenschappelijk
element (dat niet gekend wordt door de moderne wetenschap)? Waarom worden sommige mensen genezen
en andere niet? Zijn er bijkomende factoren aan het werk die klaarblijkelijk niet bekend zijn
bij de betrokkenen?
A. Alle genezing is onderworpen aan de Wet van Oorzaak en Gevolg, of Karma.
Christian Science is, naar mijn mening, theoretisch juist, maar in de praktijk ontbreekt begrip
van deze Wet.
V. Vele jaren geleden placht ik wekelijks genezingsdiensten te leiden,
gebruikmakend van het liturgieboek van de Vrij-Katholieke kerk. De bisschop, eveneens een
esotericus, had aangegeven dat ik, als priester, door het gebruik van dat ritueel automatisch de
genezende deva’s en de energie van de Meesters zou aantrekken. Ik ervoer dat echter niet terwijl
ik de diensten uitvoerde, waarbij ik mijn rechterhand op het hoofd legde van degenen die
genezing wensten te ontvangen en ik een mantrisch gebed opzegde. Soms vertelden mensen mij later
dat ze waren genezen. Maar tenslotte belandde één persoon de volgende dag met een beroerte in
het ziekenhuis. Onnodig te zeggen dat ik ontzet was en de genezingsdiensten beëindigde. 1) Kunt
u zeggen of deze uitwerkingen, goed of slecht, het gevolg waren van de genezingsdiensten, van
mij persoonlijk of van andere factoren? 2) Trekt het Vrij-Katholieke genezingsritueel werkelijk
deva’s en energieën van de Meesters aan? 3) Zijn religieuze genezingsdiensten in het algemeen,
met rituelen, gebeden en handoplegging werkelijk nuttig en werkzaam?
A. 1) Van de genezingsdiensten en andere factoren. Bijvoorbeeld, de
aangeroepen energieën kunnen dikwijls een toestand bespoedigen, beter of slechter, die ‘op het
punt’ stond zich te openbaren. 2) Deva’s, nee, maar zeker energie van de Meesters, indien Zij
dat toepasselijk achten. 3) Ja.
V. Ik gebruik al lange tijd de uitstralende genezingsformules die zijn
gegeven door de Meester DK, eerst tijdens de samenkomst met een genezingsgroep en nu alleen
(terwijl ik de groep visualiseer en de mantrams denk). De mensen op de genezingslijst zijn nu
degenen met wie ik een persoonlijke band heb. Sinds vijf of zes jaar komen soms krachtige golven
van energie binnenstromen voor bepaalde mensen op de lijst wanneer ik ze één voor één langs
loop. Ik voel invloed van de energie in de verschillende centra in mijn lichaam, zoals bij
transmissie-meditatie (na 20 jaar ervaring). Ik word dikwijls verrast door deze energiegolven en
de mensen voor wie ze bedoeld lijken te zijn. Gewoonlijk komt deze energie voor die bepaalde
mensen, wanneer ik de formule opzeg, gedurende een paar dagen, maar soms gedurende weken of
maanden. In de regel schijnen ze zich beter te voelen, maar niet altijd. 1) Kunt u zeggen wat er
feitelijk plaatsvindt tijdens dit alles? 2) Bevordert het uitoefenen van transmissie-meditatie
het genezen?
A. 1) De energieën die door de genezingsformules worden aangeroepen, worden
gezonden door een of meer Meesters op de manier die u beschrijft. De uitwerking van de genezing
wordt bepaald door de Wet van Karma. 2) Ja.
V. Een enkele keer lukt het me een geestestoestand op te roepen van zijn in
het nu, of in een fractie van een seconde te zijn die verandering of beweging is. Ik heb dan het
gevoel dat alles voortdurend wordt gecreëerd, waaronder het fysiek lichaam. Ik heb gemerkt dat
als ik dat bij de aanvang van een kwaal of pijn doe, ik die achter kan laten. Het lichaam
schijnt zich uit zijn herinnering te verplaatsen en is genezen, althans voor een tijdje. Ik denk
niet dat dit een mentale truc of een illusie is. Kunt u zeggen wat er gebeurt? 1) Is dit
hetzelfde als wat Maitreya ‘automatische genezing’ noemt? 2) Is dit wellicht een andere
benadering van dat waarin Christian Scientists geloven?
A. 1) Ja. 2) Nee
V. Mij lijkt dat er aan de basis van gebed een element van angst ligt. 1)
Is dat zo? 2) Waarom bidden mensen?
A. 1) Soms, maar niet noodzakelijk. 2) Vanzelfsprekend om hulp.
V. Wanneer is men begonnen te bidden?
A. Toen de vroege dier-mens een angstige kreet om hulp slaakte terwijl hij
werd achterna gezeten door een zich snel voortbewegende dinosaurus. Misschien is het niet wat we
tegenwoordig gebed noemen, en we kunnen slechts speculeren tot wie die ongearticuleerde bede
werd gericht.
V. Maakt het wat uit tot wie men bidt?
A. Het maakt echt niet uit tot Wie je bidt, van belang is te geloven in de Ene
die je kiest. Hoe bewuster de benadering, hoe mentaler, des te meer de wil erbij wordt betrokken
en hoe groter het geloof in het contact, des te waarschijnlijker dat het gebed wordt gehoord en,
binnen de karmische wet, verhoord. Ik raad aan tot Maitreya te bidden, als Gods
Vertegenwoordiger, als Goddelijke Middelaar, niet in het minst omdat Hij beloofd heeft de
gebeden te verhoren van degenen die Zijn hulp nodig hebben. Ik raad aan niet te bidden om
materiële zaken of oplossingen voor levensproblemen, noch te verwachten die te ontvangen, daar
het onze verantwoordelijkheid is die zelf te vinden of uit de weg te ruimen.
V. Waren het niet de gebeden die Maitreya naar Londen hebben gebracht na
wat er in 1945 gebeurde?
A. Maitreya maakte Zijn beslissing om zo spoedig mogelijk terug te keren in
1945 bekend. Deze beslissing was grotendeels het gevolg van de aanroepende kreet om hulp van de
mensheid. (Het besluit om Londen als Zijn ‘brandpunt’ te kiezen heeft andere redenen.) Mensen
hebben in alle talen om hulp geroepen, niet tot Maitreya als zodanig, maar tot God, tot ‘daar
boven’, smekend: “Alstublieft! Alstublieft! — Werkelijkheid, God, Kosmos, help ons!” Wanneer we
tot God, tot Maitreya, of Wie ook bidden voor vrede, pak je het naar mijn mening verkeerd aan.
We moeten het zelf doen. Bid voor hulp, voor energie, voor leiding, voor inspiratie, om vrede
tot stand te brengen, maar wij zullen die vrede zelf moeten maken. We kunnen niet slechts
achterover leunen en denken dat God vrede zal brengen. God heeft vrede. God is vrede. Er is al
vrede, maar wij verstoren de vrede.
V. Is gebed een manier om Maitreya aan te roepen?
A. Jazeker. Alle Meesters reageren op gebed — zo worden gebeden verhoord, niet
door mensen die in de hemel zitten; zo’n plek bestaat helemaal niet. De hemel is een
Zijnstoestand, en die Zijnstoestand, het hemels koninkrijk, is het Rijk der Zielen. De Meesters
zijn klaarwakker, Zij slapen nooit, en Zij horen elk gebed. Of Zij een bede kunnen verhoren,
hangt af van de kracht van de aanroep en van de hoeveelheid emotionele of mentale stof waarin
het gebed is gekleed. Hoe hoger en mentaler de stof is waarin het gebed gewikkeld is, hoe meer
indruk het maakt op het denkvermogen van de Meesters, want Zij werken op de mentale en niet op
de astrale niveaus. Er zijn talrijke wezens op de astrale gebieden die reageren op astrale
gebeden, maar de Meesters zelf reageren op de mentale en bovenmentale niveaus, de ziele- of
geestelijke niveaus. Dus hoe hoger je je aanroep via gebed kunt maken, hoe beter. Belangrijker
nog dan dit, is karma. De Wet van Karma beheerst het handelen, zelfs van de Meesters, met
betrekking tot gebed.
Gebed op zijn best is aspiratie. Hoe hoger de aspiratie, des te groter de
werkzaamheid van het hart die het teweegbrengt. Meditatie is bij uitstek de manier om eenlijnig,
en geleidelijk doordrenkt, te worden met de energie van de ziel, het Hogere Zelf. Het is de
manier om ons tot eenwording te brengen met de ziel. Aanroeping is iets anders en
transmissie-meditatie is verwant aan aanroeping. Het betreft het tevoorschijn roepen van energie
uit een hogere geestelijke bron en de transmissie van die energie naar een lager niveau.
Transmissie is een brug tussen de hogere bron, Hiërarchie, en de lagere, de mensheid in het
algemeen.
V. Heeft het enige zin te bidden voor de ziel van een overledene, om haar
bijvoorbeeld tot een hoger niveau te helpen wanneer haar bestemming op een lager niveau ligt?
A. Voor zover ik weet kunnen we op geen enkele manier invloed uitoefenen op de
bestemming van een ziel wanneer de dood is ingetreden (nadat ten minste drie dagen zijn
verstreken). Gebeden hebben slechts waarde voor de mensen die nog op het stoffelijk gebied
leven. Bidden voor iemand die op het punt staat over te gaan kan echter helpen om zijn of haar
aandacht op het ziele-niveau te richten en daarmee de geestelijke spanning te vergroten die
nodig is om de hogere niveaus te bereiken. ‘Voor elkaar’ bidden op het stoffelijke gebied is
altijd heilzaam.
V. Is het mogelijk de Wet van Karma te beïnvloeden door voortdurend voor
iemand te bidden (of voor meerdere mensen of zelfs de hele mensheid) als dit met liefde gebeurt?
A. Voor iemand bidden, of voor de wereld als geheel, heeft zeker waarde. De
Karmische Wet kan niet worden veranderd, maar de gevolgen van haar uitwerking kunnen worden
gewijzigd door de aanroeping van hogere krachten van die geestelijke Wezens die deze wijze van
dienen op Zich hebben genomen.
V. Is het beter om niet te proberen iemand te genezen (door gebed of
handoplegging), tenzij men kan vaststellen of het karmisch juist is?
A. Alleen een Meester kan weten, vanuit karmisch oogpunt, of genezing gegeven
moet worden of niet. Het enige wat gewone genezers daarom kunnen doen, is maar doorgaan, binnen
hun (beperkte) kennis en vermogens, in de wetenschap dat elke verbetering in de toestand van de
patiënt tijdelijk en voorbijgaand zal zijn wanneer zijn genezing ingaat tegen diens karmische
situatie. Dat zou hen er evenwel niet van moeten weerhouden het te proberen.
(Bronnen voor eerder gepubliceerde vragen en antwoorden: Benjamin Creme,
Maitreya’s missie, deel I, II en III; Transmissie — een meditatie voor de Nieuwe Tijd; Share
International ‘Vragen en antwoorden’.) |