Vragen en antwoorden -- juli 2004
(lees ook het artikel van de
meester)
Lees ook de antwoorden van vorige maanden
V. 1) Kwam de volmacht voor marteling of het klimaat waarin marteling
en schending van de mensenrechten kon plaatsvinden uit de hoogste regionen
van de Amerikaanse regering? 2) Wisten Bush, Cheney, Rumsfeld, Powell, Rice
en zo in de VS en Blair in Groot-Brittannië dat er gemarteld werd? 3) Geldt
dat ook voor de Britse regering of de legerleiding?
A. 1) In elk geval was er een klimaat gecreëerd waarin schending acceptabel
was. 2) Bush en Rumsfeld wisten dat een zeer hard regime, inclusief
marteling, werd toegepast. 3) Nee.
V. Toen de onthullingen over de mishandeling van gevangenen in Irak
hun hoogtepunt bereikten, werd een video vrijgegeven op internet waarin de
kennelijke onthoofding van een Amerikaan, Nick Berg, te zien was. Er zijn
geruchten dat hij niet meer leefde toen hij werd onthoofd. De videoteller op
de film van de onthoofding geeft aan dat de opname bewerkt is en laat
sprongen in de tijd zien; het lichaam vertoonde niet de gebruikelijke
spasmen waarmee onthoofding normaliter gepaard gaat. Ook wordt gezegd dat de
mannen die achter Berg stonden geen moslims waren, maar mogelijk Russische
huursoldaten. 1) Was dit in scène gezet? 2) Zo ja, wie hebben Berg gedood?
A. 1) Ja. 2) Irakese Ba’athisten.
V. Was de profeet Mohammed zelf militant?
A. Nee, integendeel. Hij was, in elke situatie, een man van vrede.
V. Het concept van jihad wordt algemeen geïnterpreteerd als een
heilige oorlog tegen niet-gelovigen, maar is dat niet te letterlijk? Kan het
niet zijn dat jihad gezien moet worden als de strijd in onszelf van het
‘hogere’ tegen het ‘lagere’, net zoals christenen het hebben over de strijd
tegen het kwaad – die in henzelf moet worden gewonnen? Kunt u hier meer
licht op werpen?
A. Nee, jihad is geen symbool voor innerlijke strijd, maar is een aanduiding
voor een oorlog tegen mensen die geen aanhangers zijn van de islam. Het idee
is niet afkomstig van Mohammed, maar werd in de lering opgenomen door latere
godsdienstfanaten. Naarmate de islam zich verspreidde en machtiger werd, net
als het christendom onder dezelfde druk en politieke ambities, raakte de
lering vervormd door fanatieke elementen en aangepast aan politieke
doeleinden.
V. Hoe dicht staat de moderne islam bij de oorspronkelijke leer zoals
die door de Profeet werd gepresenteerd?
A. Ongeveer 70 procent.
V. Hebben alle heilige schriften door de eeuwen heen een of andere
vorm van ‘bescherming’ genoten tegen al te veel verkeerde interpretaties of
verwatering?
A. Nee. Alle schriften van alle religies zijn in meerdere of mindere mate
vervormd. De wezenlijke leer van elk heeft standgehouden.
V. Heeft Maitreya tijdens de viering van D-Day en de algemene stroom
van dankbaarheid jegens de veteranen van de geallieerde landing in Normandië
Zijn geestelijke zegen in de wereld uitgestort?
A. Nee. Zijn geestelijke zegen wordt dagelijks de wereld ingestuurd.
|